Remarketing – czym jest i jak działa?

Spis treści

Inwestujesz w reklamy, aby dotrzeć do nowych odbiorców? Tworzysz firmowego bloga, żeby pozyskać ruch z wyszukiwarki? Jeżeli tak, to musisz wiedzieć, że w zdecydowanej większości przypadków jeden kontakt to za mało, żeby zbudować relację prowadzącą do zakupu. Konieczne jest ponowne dotarcie do użytkowników.

Jednym z działań, które mogą Ci w tym pomóc jest właśnie remarketing.

Czym jest remarketing?

Remarketing to nic innego, jak ponowne dotarcie z przekazem marketingowym do odbiorców, którzy mieli styczność z Twoją marką. Na pewno kojarzysz sytuacje, gdy odwiedzasz sklep internetowy, a później wszędzie widzisz reklamy produktów, które ten sklep oferuje. To właśnie jest jedno z częstszych zastosowań remarketingu.

Jak działa remarketing?

Do działania remarketingu konieczne jest wpięcie odpowiednich kodów na stronę internetową. W przypadku chęci podjęcia działań na Facebooku konieczne jest wpięcie Piksela Facebooka, a w przypadku działań na Google tagu remarketingowego Google Ads.

Jeżeli chcemy korzystać z remarketingu, to koniecznie należy zadbać o poprawne wdrożenie narzędzi analitycznych i reklamowych. Koniecznie musimy mieć na uwadze, że dane służące do remarketingu nie są zapisywane wstecz. Co oznacza, że zaczynają działać dopiero od momentu wdrożenia na stronę.

W uproszczeniu sam mechanizm polega na tym, że w momencie wejścia użytkownika na stronę internetową, w jego przeglądarce tworzy się ciasteczko (ang. cookie). Jest to plik po którym narzędzia reklamowe i analityczne są w stanie rozpoznać danego użytkownika i skojarzyć go z konkretnym kontem na Facebooku, czy w Google.

Przykładowo, jeżeli użytkownik odwiedzi stronę produktu, to taka informacja jest zapisywana w ciasteczku, a później system przypisuje dane ciasteczko do konkretnych użytkowników. Warto wspomnieć, że zbierane informacje są w maksymalnym stopniu zanonimizowane, co oznacza, że nie wiemy kim jest dany użytkownik.

Istotne jest też, że zanim będzie można wykorzystać te dane do działań reklamowych, należy zebrać odpowiednią ilość użytkowników (najczęściej za minimum przyjmuje się 1000 unikalnych użytkowników).

Remarketing na Facebooku

Działania na Facebooku można kierować do osób odwiedzających stronę internetową lub będących aktywnych wobec fanpage na Facebooku lub profilu na Instagramie. W tym celu tworzy się specjalne grupy odbiorców, którzy muszą spełniać określone warunki np. odwiedzili konkretne podstrony. Samą reklamę można podzielić na:

  • dynamiczną – używającą katalogu produktów, która wyświetla ponownie asortyment osobom, które np. dodały produkt do koszyka, ale nie kupiły.
  • statyczną – czyli taki sam tekst i grafika niezależnie od tego jakie strony odwiedzał użytkownik np. zachęcenie do zapisu na newsletter do osób, czytających wpisy blogowe.

Remarketing w Google

Podobnie jak w przypadku Facebooka, na Google również tworzy się grupy odbiorców nazywane tutaj listami odbiorców. W zależności od wielkości grupy możliwe są różne działania remarketingowe. Najczęściej wykorzystywane są reklamy graficzne, które wyświetlają się w sieci reklamowej Google. Tak jak w przypadku Facebooka dzielą się na statyczne i dynamiczne. Różnica polega na tym, że w tym przypadku mamy do dyspozycji tylko grafikę.

Przykładowe zastosowanie remarketingu

  1. Skierowanie osób obserwujących profile w mediach społecznościowych na wpis na blogu.
  2. Zachęcenie osób czytających blog firmowy do zapisu na newsletter.
  3. Ponownie pokazanie produktów, którymi dana osoba była zainteresowana podczas przeglądania sklepu.
  4. Kierowanie informacji o nowej kolekcji do osób, które nie odwiedzały w ostatnim czasie sklepu.

Podsumowanie

Stosowanie remarketingu to z pewnością jedna z najbardziej skutecznych metod zamienienia osoby odwiedzającej stronę w klienta. Należy pamiętać, że aby działała koniecznie należy zadbać o odpowiednie podpięcie i konfigurację narzędzi analitycznych.

Picture of Adspeak

Adspeak

Pomagamy przedsiębiorcom ułożyć marketing internetowy w przemyślany sposób.

Wspólnie analizujemy Twój biznes, planujemy działania i wdrażamy rozwiązania, które realnie wspierają rozwój Twojej firmy online.